Try Relay: the free SMS and picture text app for iPhone.
Aku bukanlah seorang penulis yang hebat bermadah pujangga. Jua aku bukanlah seorang bijak bicara.Aku hanyalah insan biasa yang ingin menumpang di sudut dunia untuk Mencari ketenangan...sebelum sampai waktu aku pergi jua............

Friday, March 18, 2011

Parut keloid?tips dan pengalaman saya!!

Sebelum ni sebenarnya entry ni terlalu panjang....sekarang saya dah asingkan jadi 2 entry

>Klik sini untuk baca tentang Produk-produk untuk parut

Untuk makluman, parut yang sudah bertahta di kulit saya adalah jenis parut yang timbul yang berpotensi untuk membesar dan membesar dan membesar. Terhasil selepas parut cacar/chicken pox bertukar menjadi parut yang gatal-gatal dan sentiasa membesar. Sekarang saya baru tahu nama dia. Saya perkenalkan kepada anda iaitu Parut keloid (keloid scar)....sila google utk info lanjut......

Parut keloid

Parut keloid adalah jenis parut yang timbul dan abnormal (sentiasa membesar dan merebak melebihi parut kawasan sebenar). Dikenali sebagai parut luar biasa atau pun parut hidup. Parut ini terhasil daripada apa-apa luka,contohnya luka selepas pembedahan, melecur, luka sebab pemakaian subang (piercing), tatu (Tatto), jerawat, parut cacar, parut BCG dan kadang2 secara spontan (tiba2 ja, mungkin tak perasan punca).
Macam saya, ada parut cacar yang jadi keloid dan ada yang tak. Ada juga luka yang sembuh dan berparut tapi tak pula jadi keloid, contohnya macam parut disebabkan luka dikaki yang terkena besi atap zink dan juga bekas BCG (minta2 la terus tak akan jadi keloid sampai bila2 aamiin)...Ada juga luka saya dijahit, berparut dan bertahun2 baru keloid mula terjadi. Keloid ni memang kompius saya dibuatnya


Hasil carian google...Boleh kata keloid kat parut BCG ni popular!

Punca keloid:
  • Penyembuhan luka yang tidak normal (Abnormal wound healing). Untuk sesetengah orang, sel-sel yg bertindak balas untuk memperbaiki luka tersebut tidak normal akibatnya terhasil lah parut yang mempunyai tisu yang berlebihan (kolagen yang berlebihan) dan badan terus menghasilkan kolagen tersebut mengakibatkan parut sentiasa membesar.
  • Genetik: Parut jenis ini boleh diwarisi disebabkan oleh genetik. (Mak saya juga ada keloid tetapi di kedua2 belah  telinga dan parut BCG).

Parut keloid jarang terjadi di muka,tapak tangan dan kaki. Selalunya terdapat di bahagian badan seperti telinga, dada (di bahagian depan), bahu (terutama di bahagian atas), lengan, belakang, kawasan berdekatan sendi2, rahang dan dimana-mana kawasan yang terdapat sel yang menghasilkan melanin (melanocyte) adalah tinggi. Dengan sebab itulah orang yang berkulit gelap lebih berisiko.

*Melanin adalah pigment yang menghasilkan warna kulit~ lebih banyak melanin lebih gelap warna kulit~

Parut ini adalah kekal, membesar dan tidak akan surut jika tidak di rawat. 

Mereka yang berisiko mempunyai keloid:
  • Genetik: Parut jenis ini di warisi, jika anda tahu anda mempunyai parut keloid maka anak anda juga berisiko untuk mempunyai parut keloid selepas luka sembuh.
  • Mereka yang ada sejarah parut keloid, untuk mempunyai luka2 @ luka selepas pembedahan kerana berkemungkinan besar luka yang sembuh menghasilkan parut yang akan menjadi  keloid.  
  • Usia muda (10-30 tahun, terutamanya remaja) 
  • Tahap kecederaan. Sekiranya kecederaan tersebut besar dan menembusi ke dalam lapisan kulit, terdapat kemungkinan luka tersebut menjadi keloid
  • Hormon. Peningkatan hormon pada peringkat remaja dan kehamilan menyebabkan golongan ini lebih kerap mendapat keloid berbanding semasa zaman kanak-kanak atau peringkat usia lanjut.
  • Selalunya terjadi kepada orang yang berkulit gelap (kulit cerah pun boleh kena jugak~ macam  saya dan mak saya boleh la dikatakan cerah ~)
  • Selalunya terjadi kepada bangsa/keturunan orang kulit hitam (Afro Americans/Blacks), keturunan Hispanics (bangsa2 sepanyol) dan orang2 Asia
~Kawan saya pun ada kena keloid dan die pernah bertanya kepada doktor kenapa dia boleh kena? Doktor kata awak ni ada darah campuran tak? Dan kawan saya kata ya. Doktor cakap selalunya orang yang ada darah campuran berisiko ada keloid. Saya pun tak tahu betul atau hanya kebetulan, tak jumpa pula fakta di internet, tapi tak dinafikan keluarga saya pun berdarah campuran di sebelah ibu. Nenek saya berketurunan Arab+ Pakistan + Melayu... datuk pula India+ Bugis...Ayah saya melayu. tp Nenek sebelah ayah pernah cakap dia mungkin ada keturunan cina (darah saya saja ada campuran, muka tetap melayu hohohoho)~

Parut tebal (Hypertrophic scar)

Selain parut keloid, ada satu lagi jenis parut yang timbul, yang kadang2 terkeliru sebagai parut keloid, dipanggil parut tebal (hypertrophic scar). Contohnya parut lepas pembedahan, melecur, kemalangan, luka dan parut BCG. Parut ini adalah tebal, berwarna kemerah-merahan/gelap, gatal atau rasa sakit bila disentuh. Yang membezakan dengan parut keloid ialah ia sejenis parut yang timbul di kawasan luka sahaja (tidak melarat ke kawasan lain) dan dalam beberapa tempoh, parut jenis ini akan surut/berhenti membesar dengan sendiri. Untuk parut jenis ini, tak perlu risau sangat sebab parut jenis ini tidak seteruk parut keloid yang membesar melebihi kawasan luka. Tetapi tetap perlu dirawat dengan segera supaya parut tak mengeras dan menyukarkan parut dirawat supaya menjadi leper dan pudar.

Hasil carian google.... Parut Tebal (Hypertrophic scar)

Rawatan:
Saya ada tengok di internet, ada dermatologi mencadangkan untuk menggunakan MEDERMA dan SCAR GEL dan juga boleh juga hanya menggunakan VASELLINE kerana parut jenis ini dirawat dgn kaedah urutan dan tekanan (rubbing and pressure). ~Saya rasa sapu dengan ape2 oil treatment pun ok jugak kot mcm TEA TREE OIL, Bio Oil, Neem Oil  ke~

Kalau tidak efektif saya cadangkan gunakan kaedah silicone gel seperti DERMATIX (silicone gel) dan CICA CARE (silicone gel sheet) yang memang khusus untuk parut timbul. Kalau tak ok juga dan anda rasa tak selesa, silalah jumpa dermatologi ya sebab lebih baik bertanya pada yang pakar.

Ni ada link review pengalaman blogger it's Aida4eva merawat parut tebal (Hypertrophic scar).
_______________________________________________________________________

Parut keloid pula berbeza, keloid memang merunsingkan oleh kerana rupanya yang hodoh (bentuk tak sekata, keras dan elastik, berwarna kemerah-merahan/ kehitaman/ Ungu gelap) disebabkan kolagen yang berlebihan. Parut jenis ini gila akan sentiasa membesar dan merebak melebihi kawasan parut yang sebenar (tak reti-reti nak stop) dan gatal-gatal (masa tengah menaip pun rasa gatal-gatal...alahai).  Sebenarnya bila warnanya kemerah-merahan selalunya akan rasa gatal-gatal menandakan parut itu masih lagi aktif untuk membesar.  Macam saya, rasa gatal akan terjadi terutama bila berpeluh dan juga makan makanan seperti seafood.

*Baca lagi dekat link ni, ada info penting pasal parut tebal (Hypertrophic) dan keloid  dan cara menangani parut daripada pendapat Dermatologi:
UTUSAN kesihatan-menangani masalah parut
My Metro- Keloid boleh diatasi
Blog Dr Azwan- keloid dan perawatannya
hasil carian google, ini bukan parut saya ok...

Jangan terkejut kalau dibiarkan boleh jadi begini...
hasil carian google....Gambar di atas ini saya rasa kemungkinan besar luka ada di banyak tempat jadi sebab itu parut merebak dengan lebih banyak

Inilah bahayanya parut keloid yang akan sentiasa membesar beranak pinak. Parut jenis ni tidak boleh dibiarkan. Makin dibiar makin menjadi, jika terlalu dibiarkan akan terus melarat dan membentuk kawasan parut yang lebih besar, kegatalan yang teruk sehingga menyebabkan kulit terluka.

Setahu saya parut keloid akan berterusan membesar sehingga ke akhir hayat jika tidak dirawat. Tapi saya ada juga parut keloid yang dah berhenti membesar (tidak aktif) tapi dalam 10 tahun juga la ambil masa. Tapi mungkin juga berhenti membesar sebab berada di kawasan yang ada tekanan pada permukaan parut tu, lagi satu SEBAB SAYA RAJIN PICIT PARUT KELOID sbb geram sangat ~haha~.sekarang baru tahu yang memang ada dermatologi yang nasihatkan untuk urut dan picit2 parut keloid ni terutamanya nak mengelakkan garu bila rasa gatal. lepas tu lagi la rajin saya picit2 parut keloid dalam sehari adalah beberapa kali. Alhamdulillah ada kesan positif, ada parut keloid saya da semakin tak aktif dan leper..sambil sapu tea tree oil sambil tu saya picit2 (tp bukan la secara ganas)

Tanda-tanda parut keloid sudah tidak aktif adalah apabila warnanya pudar, lembut dan leper, tidak berwarna kemerah-merahan (pucat) dan tidak berasa gatal-gatal. Yang ini tak perlu risau sangat lah...cuma perlu perhatikan juga kalau2 tumbuh semula.

Penantian untuk tempoh parut ini berhenti membesar dengan sendiri tak dapat dijangkakan, mungkin akan berhenti atau mungkin tidak dan akan terus membesar. Mungkin bila berhenti pun, sudah merebak mungkin seperti gambar di atas (harap2 di jauhkan!). Macam mak saya, dari umur 20-an sampai sekarang saya pun dah 20-an masih aktif keloidnya (semakin besar kawasan keloid) dan parut keloid saya yang lain masih membesar dan gatal2....

Jadi disebabkan parut keloid ni tak boleh di biarkan, maka cepat2 la buat rawatan sekurang2nya walaupun tak boleh hilang, dapat hentikan pembesaran dan pudarkan warna adalah lebih penting!
 

Rawatan

*Parut keloid adalah kekal....Dermatologi selalunya merawat keloid bertujuan untuk menghentikan pembesaran keloid, meratakan, mengurangkan kegatalan/rasa sakit dan mengurangkan ketidakselesaan kepada pesakit. 

Hasil carian google, selepas rawatan oleh dermatologi, parut tidak akan lenyap tp akan kelihatan rata dan tidak berwarna dan sedikit berbeza dari kulit sebenar.

Untuk parut keloid, cara rawatan yang saya tahu:
  • Pembedahan sangat tak digalakkan sebab kulit yang ada kecenderungan mempunyai parut keloid (pernah mempunyai keloid dan ibu bapa memiliki sejarah keloid) berkemungkinan besar untuk mempunyai parut keloid semula (recurrence) dalam 50% apabila luka sembuh...(ingat sel-sel yang membaiki luka di kulit kita tak normal macam orang lain). Walaubagaimanapun, untuk kes2 seperti keloid yang terlalu besar pembedahan perlu dilakukan (disertai beberapa rawatan lain seperti suntikan etc. dan penggunaan silicone gel sheet) untuk mengurangkan ketidakselesaan kepada pesakit. 
    Macam mak saya keloid terjadi di kedua2 belah telinga akibat luka pemakaian subang (sebab besi pada subang tu lukakan lubang cuping telinga). Pada mulanya sentiasa buat rawatan suntikan untuk mengecutkan keloid tetapi di sebabkan sakit dan berpindah ke tempat lain, telah lama dibiarkan bertahun2 sehingga keloid membesar dan mengganggu keselesaan. Akhirnya mak saya berjumpa dengan doktor untuk membuang keloid tersebut, pada mulanya doktor tak setuju tetapi sebab kasihan dan disebabkan keloid pada mak saya bersaiz besar (saiz kecil hanya akan disuntik sahaja), jadi pembedahan pun dilakukan. Selepas itu, bekas pembedahan perlu disuntik beberapa kali untuk mengelakkan keloid terjadi semula. Doktor menjangkakan telinga sebelah kanan akan berjaya tetapi di telinga sebelah kiri keloid akan tumbuh semula....dan jangkaan doktor memang tepat. Sepatutnya mak saya perlu mendapatkan suntikan untuk mengecutkan semula keloid tapi mak saya tak sanggup nak rasa sakit sekali lagi..huhu...jadi di biarkan dan semakin membesar. Tetapi mak saya sangat lega selepas keloid dibuang, katanya rasa ringan sangat kepala =p!

Hasil carian google....beginilah kalau dibiarkan
  • Daripada pendapat dermatologi, parut jenis ini hanya dapat dirawat dengan kombinasi beberapa rawatan bergantung kepada keseriusan keloid. Untuk keloid yang besar, contoh rawatan adalah seperti pembedahan, suntikan, pressure dressing, silicone gel sheet, radiation therapy atau kombinasi beberapa rawatan. Untuk keloid yang lebih kecil, kaedah suntikan dan gel sheet digunakan. Suntikan yang mengandungi steroid ada juga kesan sampingan dan tidak dibenarkan untuk ibu mengandung. Selalunya rawatan2 ini dilakukan beberapa kali sesi dan memakan masa bergantung kepada keadaan parut itu sendiri. Jadi kos untuk rawatan adalah mahal, menyakitkan  tapi  berkesan (terdapat juga kes rawatan tidak berkesan kepada sesetengah orang).
  • Tekanan pada parut bertujuan meleperkan dan melembutkan parut seperti pemakaian pressure garments, compression earings (untuk keloid telinga) dan compression bandage dan urutan pada parut
  • Untuk kaedah penggunaan produk, ada dermatologi berpendapat tidak efektif untuk parut keloid jika tidak ada kombinasi dengan kaedah suntikan. Kaedah pemakaian kepingan gel silikon (silicone gel sheet) terutamanya 100% silikon gred perubatan (medical silicone grade )adalah antara yang di cadangkan dermatologi kerana selalunya bahan ini digunakan kepada pesakit untuk merawat parut selepas pembedahan. Keberkesanan penggunaan produk ini adalah berbeza2 (berkesan untuk sesetengah orang). CICA CARE adalah silikon gred perubatan (medical silicone grade) dan Terbukti secara klinikal (clinically proven) dan DERMATIX Scar reduction gel juga mempunyai bahan silikon gel dan Terbukti secara klinikal (clinically proven) untuk parut jenis timbul . Satu lagi yang saya pernah baca orang pakai KELO-COTE gel (silikon gel jugak). Baru2 ni saya dapat tau ada produk yang ada di pasaran bernama HIRUSCAR gel. Buat masa ni saya hanya pernah cuba CICA CARE. Daripada pembacaan saya ada juga ada yang menggunakan TEA TREE OIL untuk rawat parut ni, kebanyakkannya untuk keloid disebabkan bertindik (piercing). Minyak ni serbaguna, tapi tak ada fakta pun kata boleh merawat keloid. (tapi ada sesetengah orang kata berkesan~ saya sedang cuba dan masih dalam tempoh percubaan).
    Tetapi pendapat 10 sen saya, disebabkan tak mampu guna kaedah suntikan kerana harganya yang mahal maka terpaksalah guna kaedah penggunaan produk2 untuk parut keloid walaupun tak akan menghilangkan parut tetapi sekurang2nya dapat memudarkan dan meleperkan parut.~

*Sesetengah orang kata bila pakai produk2 ni akan rasa gatal2....mungkin cara tindak balas produk2 ni pada parut....normal kot!

Sebenarnya saya hanya tahu saya ada parut keloid semasa di belajar di matrik kalau saya tak silap, selepas teman mak saya berjumpa dengan Dr yang merawat keloid pada cuping telinga mak saya. Selepas tu bermulanya pencarian saya untuk merawat keloid. Rawatan suntikan bagi saya agak mahal untuk kewangan keluarga saya dan saya tak sanggup nak rasa sakit (mak cakap rasa mcm kulit melecur dan macam di siat2)...haha...lagipun keloid saya belum di tahap serius lagi jadi saya cari alternatif dengan kaedah penggunaan produk.

Mula2 saya gunakan gel untuk parut, MEDERMA...tapi daripada pengalaman saya MEDERMA tidak efektif untuk parut jenis keloid. Hampir 2 tahun saya menggunakan MEDERMA namun hasilnya cuma parut lebih lembut dan warna pudar sedikit. Pengalaman saya yg lain, Bio Oil pun tak berkesan utk parut jenis keloid. Selepas tu saya dapat tahu tentang CICA CARE. Saya rasa berpuas hati sebab daripada pengalaman saya, dalam tempoh seminggu sudah boleh nampak parut itu agak lebih lembut. Dalam beberapa bulan warna pun semakin pudar dan lebih leper.

Seems it works for me!!! Nampak ada perubahan pada parut saya ,jadi saya mengesyorkan pada anda yang ada keloid supaya guna produk kepingan silikon gel (silicone gel sheet) seperti CICA CARE.
  
Saya harap berkesan juga pada orang lain....sebab ada juga komen saya baca yang kata tak berkesan pada diorang dan sesetengah orang alah kepada bahan silikon...

Tapi tak salah untuk mencuba bukan???

Cuma dinasihatkan kalau guna CICA CARE:
  • Perlu berhati-hati, lekatan kepingan gel pada parut tak lah kuat sangat,jadi mudah terjatuh. Sangat lah rugi jika hilang, harga sudah lah mahal. Untuk elakkan daripada terjatuh kadang2 saya terpaksa guna plaster supaya kepingan gel tu tak tercabut.
  • Agak leceh bila kita perlu pergi ke tempat lain contohnya nak bercuti sebab tak boleh nak pakai 24 jam takut jatuh dan hilang. Bila bangun tidur perkara paling penting kena pastikan kepingan gel tu masih melekat atau terjatuh. Kalau keluar dari rumah, saya lebih suka membawa gel/krim untuk parut walaupun tidak efektif tapi sekurang-kurangnya boleh lah membantu, sebab parut jenis ni walaupun sudah nampak lebih pudar tapi bila parut yang masih lagi aktif dibiarkan, dalam beberapa hari parut akan mengeras, kemerah -merahan semula dan gatal-gatal.
  • Kurang efektif kalau parut berada di bahagian yang tidak rata contohnya bahagian cuping sebab kepingan gel susah nak melekat.Boleh lah menggunakan khidmat Dr untuk kaedah suntikan.
  • Keberkesanan bergantung kepada tempoh pemakaian (sebaik2nya 24 jam), kesabaran  (ambil masa berbulan, 3-4 bulan; parut lama lagi ambil masa untuk hasil yang lebih baik) dan kerajinan/ disiplin untuk pakai secara berterusan.
  • Bersihkan kawasan parut dan basuh CICA CARE 2 kali sehari. Kebersihan adalah penting dan juga untuk mengelakkan ruam
Kat sini ada blogger yang guna CICA CARE >> Qaseh Kita 
*Saya syorkan CICA CARE sebab saya dah pernah cuba produk ni.....produk2 lain belum pernah cuba jadi saya tak dapat nak syorkan, bukan sebab tak bagus ya....
Baru2 ni ada dapat komen dari seorang pharmacist dan juga ada pengalaman rawat keloid...jadi saya nak kongsi dekat sini apa kata dia:

Salam. Sya pun ada masalah keloid, dkt belakang badan, n atas bahu. Skang sya masih wat rawatan utk keloid nie, amik suntikan steroid dari sem 2 di uni smpai da keja kt hospital tmpt sy wat rawatan as pharmacist. Bagi sya rawatan keloid nie kena combination, inject steroid plus cica care. Memang lambat, kdg2 sy sndiri pun rasa cam putus asa tp skang nampak perubahan ketara. Nasihat sy
(1) Jumpa dermatologist utk dptkan injection steroid tu, klu gov servant free je, klu student free smpai umo 24, klu bukan gov servant pun juz RM 5 je utk stp 2 temujanji. Utk permulaan (esp parut yg keras), Dr akan guna liquid nitrogen utk musnahkan tisu2 keloid bg dia nipis. X sakit sgt pun, mcm dlm ais je.
(2) Bila luka injection da sembuh, pakai cica care. Jgn takut cica care nie jatuh, xde masalah blh pakai 24 jam, pakai dengan plaster ada jual kt guardian, plaster tu warna putih, macam gam kertas, bergulung, harga dlm rm 15 satu gulung, blh pilih macam2 saiz plaster ada.

Dlu sya pun on off pkai cica care nie, psl leceh, lmbt amik masa coz dlu pakai skali dgn plaster luka yg warna coklat tu. Tp ble da jumpa plaster yg lagi baik trus konsisten pakai 24 jam. Memang nmpak perubahan ketara, sy rasa dlm setaun lgi parut2 sy da boleh flat dah

(3) Ble parut da betul2 rata, klu nak lagi cantik, blh la wat rawatan laser, tujuannya utk kurangkan warna kemerahan plus bagi dia nampak almost equally sama cm kulit normal\

*Selamat mencuba. Kena rajin, sabar, konsisten :))

Keloid terkenal sebagai parut yang sangat susah untuk di rawat....PARUT YANG HIDUP.....BUKAN tujuan nak takutkan atau jatuhkan semangat anda tapi ini adalah FAKTA (buat masa ni). Sampai doktor2 menyamakan keloid ni bertindak macam kanser (dari segi susah nak dirawat dan merebak tp tak membahayakan la).

Keberkesanan rawatan terhadap parut adalah berbeza2 kepada setiap orang...walaupun mendapat rawatan yang disyorkan oleh dermatologi. Ada yang bernasib baik, keloid berhenti membesar dan tak tumbuh semula tapi kadang2 untuk sesetengah orang, walaupun selepas rawatan nampak keloid sudah berhenti membesar untuk suatu tempoh, keloid boleh tumbuh semula.

Tak juga di katakan terjadi pada semua orang sebab ada yang berjaya....
Nasihat saya jangan mudah putus asa!!lebih baik kita merawat keloid dari terus melihat keloid terus bermaharaja lela dan merebak menjadi lebih besar lagi.
Nak rawat parut ni terutama parut keloid atau pun parut yang da lama ni (macam parut saya da 16 tahun) kuncinya adalah "Kaf sod ba ra nun".....KESABARAN........tak boleh nak harap yang parut ni boleh diubati sehari dua.....jadi jangan mengalah!
Sekali keloid dah terbentuk, agak sukar untuk mengawal pembesaran keloid! jadi langkah pencegahan adalah penting...Kata orang mencegah lebih baik dari merawat!

Pencegahan (dicilok daripada My Metro):
  • Kaedah terbaik mengatasi keloid ialah jangan benarkan ia berlaku, dalam kata lain, elakkan diri daripada mengalami sebarang perkara yang boleh menyebabkan kecederaan kulit.
  • Beritahu doktor jika anda pernah mengalami keloid atau sebarang masalah berkaitan parut supaya strategi pencegahan boleh dirancang. Individu yang mempunyai sejarah keloid berkemungkinan tinggi mendapat masalah sama pada masa akan datang jika berlaku luka.
  • Elakkan daripada bertatu, bertindik atau menjalani sebarang rawatan ‘ubah suai’ jika anda ada kecenderungan mengalami keloid. Ini kerana keloid boleh berlaku pada bahagian berkenaan.
  • Minta pakar bedah anda merawat luka pembedahan dengan sebaiknya bagi mengelakkan pembentukan keloid.
  • Balut bahagian luka dan keloid yang sedia ada dengan kain pembebat sebelum anda melakukan aktiviti luar dan terdedah kepada cahaya matahari. Cahaya matahari boleh menyebabkan keloid menjadi gelap dan nampak lebih ketara.
*Pengesanan jenis kulit melalui parut suntikan BCG. Sekiranya bekas parut ini agak besar, peluang untuk mendapat hypertrophic dan keloid agak tinggi (tp BCG saya alhamdulillah tak pula jadi macam tu). Mereka yang tergolong dalam kumpulan ini dinasihatkan supaya tidak menindik telinga, membuang tahi lalat pada muka atau menjalani pembedahan kosmetik dan sebagainya. UTUSAN kesihatan-menangani masalah parut 

Tips daripada saya:
*Sekiranya anda mempunyai keloid....awasi luka dan parut pada anak2 anda.....mungkin anak anda akan mewarisi keloid dari anda.

*Rawat luka sebaik2nya untuk mengelakkan infeksi dan parut.

*Jika anda dalam kategori berisiko tinggi untuk mendapat keloid atau pun mempunyai sejarah dengan keloid, Sekiranya anda ada kecederaan dan luka dah tertutup/bertaup gunalah produk untuk parut terutamanya sillicone gel sheet seperti CICA CARE atau pun DERMATIX, terus guna dalam masa sebulan. Parut yang baru terbentuk kalau dirawat dari awal lebih mudah lagi untuk kelihatan pudar dan mengelak daripada terjadinya keloid ataupun sekurang-kurangnya dapat mengawal parut keloid supaya tidak membesar...tapi ingat, produk2 untuk parut tak boleh diguna ketika luka masih terbuka.

*Jangan menggaru parut keloid. INGAT ya kalau rasa gatal picit2 je parut keloid tu. memang dermatologi nasihatkan picit sebab kalau garu boleh membuatkan keloid jadi lebih besar. Selain tu bila picit2 ni boleh membuatkan parut keloid semakin rata dan kurang aktif.  Macam saya sapu dengan ubat sambil mengurut parut, Sy guna TEA TREE OIL sejenis minyak pelbagai kegunaan, membuatkan saya berasa lega sebab minyak ni rasa "berangin". Tak pun, anda boleh sapu dengan bio oil ke, minyak zaitun ke, tak pun krim/gel parut yang lain ke.. Sebenarnya pemakaian Cica Care tu pun lama kelamaan akan mengurangkan rasa kegatalan.

Disebabkan keloid ni boleh tumbuh semula selepas rawatan. Jangan seronok sangat bila tengok dah sembuh. Sentiasa awasi parut anda. keloid ni perlukan penjagaan dan pengawasan yang berterusan.

Di bawah ini ada link blogger yang ada ceritakan pengalaman merawat keloid:

Keloid masih belum ada penawar yang betul2 memuaskan. Semoga suatu hari nanti,  ada  rawatan yang benar2 dapat menyembuhkan keloid...aamin!!!keloid research foundation

Saya masih lagi sedang merawat parut keloid dan berharap parut saya berhenti membesar, lebih pudar dan rata. Walaupun sedih parut ini tak dapat hilang terus tapi dapat pudarkan pun sudah kira bagus...

hasil carian google, InsyaALLAH selepas penggunaan yang lama parut akan nampak lebih pudar

Dimana nak beli produk2 ini?
*Guardian
Kalau nak senang dapatkan produk-produk ini, cari sahaja di Guardian..In sya ALLAH semua ada (kalau stok sudah habis kena lah tunggu). Kalau tak jumpa, tanya di kaunter farmasi (sebab selalunya stok diorang simpan, mungkin sebab mahal kot).
*Di Watson mungkin tak semua produk ada....macam MEDERMA, BIO OIL, CICA CARE, DERMATIX saya ada nampak dijual
*Kadang2 harga berbeza2 di Watson, Guardian dan juga di farmasi2 lain....jadilah pembeli yang bijak ye!!!

Selamat mencuba! semoga produk2 tersebut berkesan kepada anda \(^_^)/

p/s:
~tahun ni bajet da kurang nak beli CICA CARE (yg agak mahal), sedang mencuba TEA TREE OIL yang dibeli di Guardian....klik untuk lihat update!!!
~kalau tak berkesan sangat saya nak cuba Dermatix pulak !

Rujukan:
http://www.africanamericanrhinoplasty.com/skin-keloid-scar-removal.htm
http://keloid1.blogspot.com/2012/06/can-be-keloid-removal-necessary.html
http://keloid1.blogspot.com/

77 comments:

  1. akak sambung master dalam kos apa? *sorry soalan takde kena mengena dengan entry hikhik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak amek master dalam food biotech....dah lari sket dari bidang yang dulu.......huhu

      Delete
  2. Thanks for ur entry. Sy ade parut bcg n rase mcm nk try lps bc blog awk.. Tq again

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2....sharing is caring!tp ni hanya pendapat sy melalui pengalaman sendiri mungkin boleh tanya pada yang pakar....tu lebih baik =)

      Delete
  3. thanks for your nice info! la ni pun pakai mederma aje. parut sebab accident! :( nk pakai cica care mcm mahai aje. hihihihihi~

    ReplyDelete
    Replies
    1. syarimoney...sama2...

      kalau luka cik jenis hypertropic mungkin berkesan pakai MEDERMA.kalau jenis keloid (daripada pengalaman saya) kurang efektif. CICA CARE memang mahal tapi berkesan untuk parut keloid, boleh beli saiz yang lebih kecil dan potong ikut saiz parut untuk lebih jimat...

      Delete
  4. saya juga mengalami masalah keloid, dan seperti yg adik tulis ianya memang gatal pada masa tertentu. keloid saya terdapat di bahagian dada seperti dlm gambar tu dan berwarna kemerahan. puncanya adalah disebabkan penggunaan krim anti jerawat yg saya gunakan semasa saya berumur 16 tahun dahulu. nama jenamanya ialah clearesil, betulkan saya kalau sya silap eja. saya tak pasti jika produk ini masih ada di pasaran skg. kpd yg membaca dinasihatkan jauhi dari produk ini. sejak sekian lama saya malu membuka baju didepan org disebabkan masalah keloid ini.

    saya pernah mencuba cica-care selama beberapa bulan beberapa tahun lalu, dan semacam ada sedikit perubahan. tapi disebabkan harganya yg mahal dan keadaannya yg sering jatuh terutama bila berpeluh saya berhenti menggunakannya. bila membaca artikel adik saya mula rasa mahu mencubanya lagi, dan juga produk baru jenama mederma ini, terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 encik mad...

      tula kalau fikirkan harga memang tak sanggup....nak jimat terpaksa la potong cukup2 je tutup lebih sikit je parut tu

      Mungkin produk tu bermasalah atau pun mungkin untuk kulit kita sendiri bermasalah(disebabkan sel kulit kita sendiri) sebab kalau encik mad baca mengenai parut keloid ni, antara punca keloid juga di sebabkan parut jerawat.

      Terima kasih encik mad kerana kongsikan pengalaman di sini =)

      Delete
  5. saya nk tnya, saya ade luka terkena pisau di tgn, skang ni die berparut, itu keloid jgak ke? nk kata timbul sgt tu xde la sgt, tp nampak jelas sgt, takut org pikir lain..tlg bantu saya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. encik Norazam Abu,

      Saya tak pasti parut encik tu kategori keloid ke tak kalau tak tengok... tapi encik boleh google gambar parut keloid macammana.

      Kalau encik nak tahu parut keloid ni salunya dia timbul, membesar, kemerah-merahan, parut yang tak sekata saiz dan gatal...tp ada jugak saya baca boleh ada rasa sakit bila parut disentuh.

      Kalau nak hilangkan parut keloid ni mmg susah, kalau ada pun mungkin mahal sbb kena minta bantuan Dr pakar kulit seperti kaedah suntikan. Kaedah pembedahan mmg sgt tak digalakkan sbb boleh jadi balik. Yang saya tulis kat blog ni hanya beberapa produk yang saya da cuba untuk parut saya(keloid).

      Harap dapat membantu.

      Delete
    2. kalau parut yang biasa encik boleh cuba mederma (saya pernah guna) atau produk yang ada di pasaran ok

      Delete
  6. terima kasih ye atas info tersebut, parut saya ni maintain je, x semakin mbesar, xde gatal2, dan xsakit, cuma dr segi penampilan je, tlalu jelas, klau blh saya nk bg die pudar je pn dh cukup..saya akan cuba mederma yg cik ckp 2..hrap2 ade perubahan..terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. encik norazam abu,

      saya rasa parut encik kategori hypertrophic scar...jenis parut yang timbul dan bukan keloid yang sentiasa membesar(progresively growing. saya ada tgk di youtube dermatologist syorkan MEDERMA, SCAR GEL dan juga boleh juga sekadar sapukan vasellin sbb parut jenis ni hilang dengan kaedah urutan dan tekanan (rubbing and pressure)bila kita sapukan pada parut.

      parut jenis ni perlu dirawat segera sebelum mengeras sebab susah untuk ratakan bila dia sudah mengeras (fixed)

      Delete
  7. Tenkiu sis! info yg sgt2 b'gune.
    Saye baru tau yg saye ad keloid nie huhu..
    Selama nie biarkan je parut BCG tu,dan parut tu mmg semakin m'besar dan warna kemerah-merahan. Jmpe doc,doc bgi ubat sapu tuk ilangkan gatal,tapi x b'kesan sgt,rase gatal n b'denyut2 tu still ad huhu...
    Kalo CICA CARE nie boleh gune tuk parut yg still aktif eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. cik anonymous... daripada pengetahuan saya yang 20 sen ni,memang kebanyakkan org kene keloid dkat parut bcg....tp sama ada parut tu timbul jenis hypertrophic atau pun keloid....kalau keloid memang gatal2 dan parut tu merebak ke kawasan yang melebihi kawasan parut yang asal. Memang saya guna pada parut keloid saya yg masih aktif..tapi agak leceh pakai cica care ni sbb kita kene pakai dalam tempoh 8 jam dan cica care ni mudah jatuh dan lame2 akan kurang melekat..tapi bagi sy cica care ni berkesan sebab dalam tempoh seminggu da boleh nampak da parut semakin lembut dan warna lebih pudar ....

      Delete
    2. cica care ni bagus sebab sejenis silicone gel sheet. mmg Dr salu guna benda ni untuk rawat parut lepas permbedahan. lagi satu boleh jugak cuba DERMATIX (pun sejenis silicone gel)...tp saya belum pernah cuba...so saya tak dapat bagi komen tp sy rasa mungkin kesan dia sama jugak kot. DERMATIX ni dalam bentuk gel so lebih mudah guna la berbanding cica care dalam bentul gel sheet... tapi setahu saya cica care ni silicone gel die medical gred so mungkin lebih bagus (sy rasa kot la...myb lepas ni sy nak cuba jugak kot DERMATIX ni....hm yang persamaannya Dua2 pun mahal...haha...

      Delete
    3. insyaALLAH....bila keloid da tak aktif dah tak gatal....saya ada jugak keloid yang stop dengan sendiri...mmg kaler da tak merah n pudah...tp boleh la nampak berbeza daripada kulit sket. tp keloid yang lain tak stop2 sebab tu saya cari alternatif and dapat tau pasal CICA CARE sbb kalau biar tak tahu lah bila die nak stop...macam mak saya sampai sekarang masih aktif....tapi tempoh nak bagi die tak aktif/stabil ni berbeza2 untuk setiap orang so kena usaha ok!kalau nak cepat jumpa dengan dermatologist untuk kaedah suntikan memang berkesan daripada CICA CARE(tapi bergantung jugak, ada tu sampai beberapa kali suntikan)

      Delete
  8. saya ada juga parut di lengan kanan (accident motor kira2 3 tahun yg lps) yg sy kira parut hypertrophic kerana ia tidak membesar seperti keloid. hanya timbul dan sy rasa buruk sampai rasa rendah diri nak berdepan dgn org. huhu. saya dah lebih kurang 5 bulan menggunakan dermatix. hasilnya.. adalah sedikit perubahan (baik sedikit penampilan tp tak ketara..huhu). mungkin sy lambat juga rawat dgn kaedah yg betul utk parut jenis ini psl lmbt carik info di internet. mungkin bole cuba cica care utk hyperthropic scar ni. tq for sharing Cik Eisya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 encik eman...Saya faham perasaan cik eman sebab saya pun ada parut...huhu...

      oh yeke? saya baru je beli dermatix untuk dicuba...pharmacist yang saya jumpa cakap paling kurang pakai dalam 4 bulan...masa saya google2 info pasal dermatix, sebenarnya efektif untuk parut yang kurang dari 2 tahun. sebab parut yang masih awal ni die lebih senang untuk di rawat. parut yang saya ada ni dah dekat 16 tahun da pun...huhu tapi saya tetap beli jugak sebab bagi saya tak salah untuk mencuba....dan saya tak boleh nak expect dalam tempoh 4 bulan je da boleh rawat parut keloid saya

      cica care saya dah pnah pakai.cica care ni bahan die lebih kurang dermatix jugak (silicone gel). Pendapat saya, saya nmpak perubahan yang positif walaupun hanya dalam sebulan (parut semakin pudar dan leper) dan saya berpuas hati sebab saya tau untuk parut keloid ni kekal so just dapat hentikan pembesaran die dan pudarkan warna da kira baik.Tapi sekarang saya da stop sekejap sebab tak cukup bajet haha...dan saya saje nak try tgk guna produk lain...kot2 efektif boleh saya share kat orang lain.

      Saya rasa encik boleh cuba cica care, paling minimum pun 4 bulan jugak untuk hasil yang lebih baik...kalau boleh pakai 24 jam. cica care ni agak mahal tp encik boleh jimat potong kepingan gel tu besar sikit dari saiz parut cik. insya ALLAH akan ada perubahan positif tp saya tak sure perubahan yang encik harapkan tu macammana.. teruskan guna kalau cik da nampak perubahan positif.saya harap cik akan berpuas hati =)

      Kalau cik rasa nak hasil yang lebih baik....saya rasa boleh jumpa dermatologist untuk kesan lebih baik....sebab bahan yang Dr gunakan tu lagi efektif supaya parut jadi lebih rata dan warna jadi lebih pudar...encik boleh tengok di youtube macamana Doktor merawat parut dengan suntikan....

      Delete
  9. Kalau kita beli cica care ni tahan berapa lama ye?
    mmg agak mahal produk mcm ni. tambah pulak sy ni masih student.
    saya ada niat hati nak jumpa dermatologist tapi tak kuat lagi niat tu nak pergi. hee. Cik Eisya pernah jumpa dengan doktor?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak pergi pun jumpa dermatologi....saya teman mak saya je. saya ada cerita kat atas. sebab yela nak jumpa minta nasihat pun kene bayar....huhu....saya pun student jugak, takde fulus lagi!lagipun parut saya belum kategori serius sangat dan bukan berada kat tempat yang terdedah....lagi pun seriau tengok mak saya sakit bile kene suntik. tapi memang nampak la perubahan dengan cepat

      Cica care ni ada 2 saiz...saya beli yang kecik je 12x3 cm...sebab parut saya yang paling besar pun 3 inci yang lain kecik2 dan baru naik...Cica care ni boleh di basuh dan guna balik. die melekat tapi bila da di guna, basuh dan guna semula lama2 dah tak melekat.tahan dalam sebulan dan bila rasa tak melekat dah...beli yang baru. kalo parut cik eman kecik2 lagi boleh jimat sebab cik jangan guna keseluruhan kepingan gel tu..potong besar sikit dari saiz parut cik..tak adalah kene beli tiap2 bulan. kalo parut cik lebih besar beli yang saiz lagi besar (12x6 cm) dan boleh potong ikut saiz cik nak supaya boleh jimat

      Nanti share la kalau apa pendapat cik bila guna cica care tu ye....saya harap berkesan!oh lagi satu rajin2 urut parut tu sebab setahu saya parut hypertrophic ni die akan surut dengan kaedah urutan dan tekanan (rubbing and pressure)

      macam saya sekarang tengah cuba tea tree oil...bila rasa gatal, saya tak garu, tapi saya urut dengan tea tree oil untuk legakan kegatalan. saya ada baca bila kita urut2 nanti parut akan rasa lebih lembut dan rata.

      Delete
  10. sy slh sorang "mangsa keloid" gak & merasa rendah dri sbb dlm family sy sorang jer yg ade parut keloid nii...hasil dr parut jerawat... sbnrnye sy dh tau parut ni jenis keloid dr taun 2004 & trus ke hpital bjumpa n apoiment every month ngan dermatologist govt utk suntikan keloid sy di bhgn dada...oleh sbb tiap2bln kena injection kt dada so x lah rasa skt sgt just mcm injection lain...tp x bkesan gak setelah hampir 4 taun ngan injection di dada...so doc suggest 1st time pki gel mederma pastu sy tgk xda improvement so tkr ker Gel Hiruscar (kotak blue+yellow color) pastu stelah stahun pki tgk xda improvement....sy tkr ker Hiruscar kotak white color (utk acne scar n ade laa improvement ckit2 n amik masa utk jd flat parut nii.... sampai skrg sy just pki Gel Hiruscar n xda injection lg sbb kena apoiment jer n hpital jauh dr umah....nk tkr ker Dermatix mhl sgt so mayb sy akan try gak pki Cica Care tuu....hopefully keloid kt dada nii akan bkurangan before utk mdrikan rumah tangga nnt...insyallah yg penting kena berusaha, berdoa, sanggup korbankan wang ringgit, bdisiplin utk sapu kan gel & byk bsabar ngan dugaan ini..... mmg gatal n keloid ni seolah-olah "hidup" dlm diam n doc pon msh x jumpa ubat yg btol2 bkesan utk penghidap keloid....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya faham apa yang cik rasa...mangsa keloid!

      Yup betul tu.. Keloid ni masih takde pnawarnya lagi...sekarang produk yang ada hanya untuk memperbaiki penampilan parut tu supaya tak membesar . Saya pun ada baca komen sesetengah orang yang buat treatment injection, tak berkesan...macam yang cik alami ni.

      Dermatix ada yang berharga rm 40++(7g) dan rm 60++(15g).agak mahal untuk quantiti yang sedikit. Cica care plak ada 2 saiz macam yang saya tulis dkat atas....mahal juga cuma kalau saiz keloid kecik boleh potong2 untuk jimat....

      Dermatix dan cica care memang untuk parut jenis timbul. Cuma keberkesanannya bergantung kepada individu. Saya harap berkesan pada cik...insyaALLAH....kena usaha,sabar dan tak mudah putus ada.

      Kalau ada apa2 perubahan dan tahu apa2 produk yang lain bole share dkat sini k...goodluck!

      Delete
    2. Semalam saya pergi ke guardian ada pamphlet pasal Hiruscar....baru tau pasal produk ni bila cik cakap....kat situ tulis untuk semua jenis parut, tak specific kepada parut jenis timbul je. Tapi yang ada jual yang kotak warna kuning + biru je....ape pun mungkin cik boleh teruskan guna hiruscar kotak biru+putih tu sebab cik kata ada perubahan positif...kalau berkesan pada cik...boleh share dekat sini =)

      Delete
  11. Sekarang tengah test yang nie pulak. >>> HIRUSCAR post acne. Baru 3 hari.

    ReplyDelete
  12. 2 hari je pakai, stop sekejap HIRUSCAR POST ANCE. Tengah try & error home remedies utk pigmentation a.k.a warna kulit tak sekata. Eisya ada tips tak pasal pigmentation?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak ok ke sampai stop? warna kulit tak sekata ye?bukan jeragat?hmm maaf lah tak tau plak...lebih2 lagi home remedies....huhuhu....cuma saya makan neem himalaya dan EPO untuk kulit 0_o

      Delete
    2. cop maksudnya pigmentation yang di sebabkan pendedahan kulit dengan cahaya matahari / produk yang merosakkan kulit???mak saya makan neem...so far ade lah perubahan sket2 nampak berkurangan...tak teruk mcm dulu2....huhu

      Delete
  13. Saya mempunyai parut tp x membesar....ada yg dh leper secara semulajadi...dn untk parut yg baru saya sapu hiruscar gel...masih baru dlm 2 minggu....ada berjumpa dgn pakar dermatologi dia ckp klu suntik ada kemungkinan parut membentuk lubang...so kaedah paling selamat ialah pakai gel....

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh....lagi satu mungkin awk boleh cuba pakai cica care...die mcm pelekat....

      Delete
  14. Info yang bagus. Saya ada jugak keloid scar ni, very visible, at the back of my hand. Memang buat diri rasa tak konfiden, pakai lengan panjang pun stil nampak. Luka jatuh bicycle masa darjah 4 till now almost 10 years dah. InsyaAllah nak try jugak cica care ni. Pernah tanya pharmacy brand apa boleh tolong atasi keloid, katanya takde and terus suruh operation. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya rasa pharmasist tu tak pakar pasal masalah kulit kot....pharmasist ni diorang belajar pasal ubat dan fungsi ubat....kalau masalah kulit better tanya pada pakar kulit. kebanyakkan pakar kulit tak kan syorkan pembedahan, tu adalah jalan paling akhir...sy ada baca banyak lagi jenis rawatan untuk keloid tapi samada berhasil atau tak bergantung kepada kulit kita untuk bertindak balas....

      cubalah try....apapun sy ada buat eksperimen...huhu...hanya sapu tea tree oil dan buat kaedah picit2 (bukan la secara ganas2) mcm yang disyorkan dermatologi (saya baca dalam surat khabar)....nampak ada perubahan...parut makin leper...leper je la...rupa tetap hodoh tak boleh nak buat apa da...tp asalkan da tak aktif tu yang penting

      Delete
    2. yang sgt tragis nya sy ada parut bekas jahitan yang dah berbelas tahun tp tiba2 setahun lepas tiba2 naik keloid....adui....nga berusaha nak prevent dari jadi besar...

      Delete
  15. Salam. Sya pun ada masalah keloid, dkt belakang badan, n atas bahu. Skang sya masih wat rawatan utk keloid nie, amik suntikan steroid dari sem 2 di uni smpai da keja kt hospital tmpt sy wat rawatan as pharmacist. Bagi sya rawatan keloid nie kena combination, inject steroid plus cica care. Memang lambat, kdg2 sy sndiri pun rasa cam putus asa tp skang nampak perubahan ketara. Nasihat sy
    (1) Jumpa dermatologist utk dptkan injection steroid tu, klu gov servant free je, klu student free smpai umo 24, klu bukan gov servant pun juz RM 5 je utk stp 2 temujanji. Utk permulaan (esp parut yg keras), Dr akan guna liquid nitrogen utk musnahkan tisu2 keloid bg dia nipis. X sakit sgt pun, mcm dlm ais je.
    (2) Bila luka injection da sembuh, pakai cica care. Jgn takut cica care nie jatuh, xde masalah blh pakai 24 jam, pakai dengan plaster ada jual kt guardian, plaster tu warna putih, macam gam kertas, bergulung, harga dlm rm 15 satu gulung, blh pilih macam2 saiz plaster ada.

    Dlu sya pun on off pkai cica care nie, psl leceh, lmbt amik masa coz dlu pakai skali dgn plaster luka yg warna coklat tu. Tp ble da jumpa plaster yg lagi baik trus konsisten pakai 24 jam. Memang nmpak perubahan ketara, sy rasa dlm setaun lgi parut2 sy da boleh flat dah

    (3) Ble parut da betul2 rata, klu nak lagi cantik, blh la wat rawatan laser, tujuannya utk kurangkan warna kemerahan plus bagi dia nampak almost equally sama cm kulit normal\

    *Selamat mencuba. Kena rajin, sabar, konsisten :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam...

      wah bgus2 ada pakar di sini sebagai pharmacist and ada pengalaman rawat keloid...yela saya pun rasa hasil positif pakai cica care tu (tapi sy tak g amek suntikan steroid la)...good info bro! thanks =)

      Delete
  16. Hai...
    Just nak share Saya pun ada keloid.. tp kat Jaw (Muka)... kiri kanan ada... total 5 tau (**Bangga) :P. actually baru sedar ada keloid masa buat rawatan muka kat New York Skin solution... lama buat treatment then nampak mcm makin besar...

    last2 pergi jumpa doctor... cakap saya ada keloid dan kena marah lagi sbb g buat rawatan kt new york..

    1st doctor yg pergi suggest buat rawatan laser... 1st buat menjadi.. hilang trus... tp dlm 3 bulan keloid tu muncul semula... 2nd time buat.. hilang.. then naik lagi... tp dpt perasan main besar.. yg ketiga pun sama... makin besar... menyesal giler buat... beribu2 habis...

    2nd pergi dia buat small surgery... sbbkn takut.. buat sebelah je.. hampeh elok2 keloid tu ada dua.. dah bergabung dah keloid.. makin besar lak...

    ~~~

    sy dh cuba hampir semua product scar2 yg ad dlm pasarn.. dermatix, hiruscar, cica care... sgt sgt x berkesan... indah khabar dr rupa... give up sgt...

    nak cuba gak.. suntikan tu.. doctor nak cas RM 200++ per injection per keloid n 8-9x treatment... kalo 200.. mau x RM1000 kena sekali treatment.. 9x dh 9k.. mati weh...

    skrg sy try traditional method.. guna daun ap tah nama nya.. plus kapur sireh.. so far guna nampak la cikit effectivenyer.... dh 4 bulan guna :)


    p/s rawatan sutikan tu kt mana eh yg murah... nk try gak

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf...saya tak tau la....myb bleh tanya dekat broher yang komen sy tu...cuba tanya dekat sini https://plus.google.com/107914527505513475224/posts

      pasal produk2 untuk parut....sebenarnya hasil nya berbeza kepada setiap individu....ada yang berjaya ke tak. mcm juga kalau ambil suntikan, ada juga kes yang tak berjaya....sesetengah orang kene ada combination dalam rawatan

      apapun tak salah mencuba....

      yang daun tu daun ape?kalau rajin share la dekat sini....atau bg link mana awak jumpa petua tu....

      thanks

      harap dapat membantu....

      Delete
    2. tips ni saya dapat dari orang orang lama(tua-tua). keloid ni kan macam danging hidup.. tu yang dia bg petua ni

      saya guna daun pegagan (tak tau nama btol apa, tu yg saya panggil), daun mambu
      tumbuk sampai halus dicampur dengan sedikit kapur sirih dan air perahan lemon.

      tempek kan kt tempat keloid tu setiap malm sebelum tido (n pg kalo boleh). biar sampai kering (senang cerita sampai esok pagi ler)

      so far guna macam berkesan, tapi still nak cuba jugak.. dah penat dgn rawatan modern ni... tukar traditional pulak..

      Delete
  17. Oh..saya pun ada prob yg sama. Certain keloid lama di badan saya dah meleper dan x aktif lagi. Tapi yg parut bcg tu still rasa gatalnya even dh 20 thn. Prob terbaru saya keloid di bahagian czer. 2 thn lepas tpksa brsalin czer. Spt yg dijangka mmg parut tu mmbesar. Tpi during my 2nd prgnancy, parut makin aktif. Makin gatal n besar 2x ganda!!! Erghhh!!! Dh sapu bio oil stil gatal jugak. Skrg tgh tggu due bersalin. Keloid yg merah dh jadi hitam dan makin hodoh. Malunye!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puan, seriously saya rasa bio oil tak membantu untuk parut jenis keloid. kalau parut jenis lain mungkin ya. So far pengalaman saya nak legakan rasa gatal saya sapu tea tree oil (rasa berangin)dan saya pakai produk yang khusus untuk parut keloid. Saya cadangkan puan minta pendapat dermatologist untuk parut puan. macam mak saya die ambil suntikan untuk kecilkan saiz dan kurangkan gatal. kalau tak pun ikut pengalaman saya saya guna cica care(bergantung juga,berkesan pd sesetengah org). Mungkin puan patut beritahu Dr yang bedah puan yang puan ada keloid dan minta dia beri ubat utk mengelak jadi parut keloid.

      Saya harap dapat membantu

      Delete
    2. utk info, sy ada bc jika mengandung tak di galakkan suntikan kerana mengandungi steroid

      Delete
  18. Salam. Harga injection steroid agak-agak nya berapa harga? Murah tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamak saya tak tahu lah harga. sy dah lupa bayaran treatment mak saya dulu.tapi tadi google ada ckp seratus lebih...dan ada yang komen sebelum ni kata kalau masih belajar, free atau boleh bayar beberapa ringgit je dekat hospital awam

      Delete
    2. Hospital gov murah la kot... tp just 1 big problem.. x semua hospital gov ad provide treatment ni..

      last time i did.. it will cost you RM150+ per treatment PER KELOID... kalo besar.. almost RM200 per keloid.. treatment tgk pd tahap keloid tu.. average 6-8x treatment..

      if awak ad 3 keloid... then it will cost you RM450 PER TREATMENT... saya dah penah buat... 2x... memang berkesan... tp sekarang..?? SELAMAT KEMBALI KELOID!! :( benci!

      Delete
  19. salam akak!..nak tnye biasanye harga utk cica care berapa ek??

    ReplyDelete
    Replies
    1. cica care tu biasanya saiz 12 x 3 cm dalam seratus lebey....kalo saiz 12 x 6 cm nak dkat 2 ratus. akak da pnah cover pasal harga produk2 parut ni dekat entry ni http://eisyabinafsha.blogspot.com/2013/05/produk2-untuk-parut.html

      Delete
  20. Salam..sya pun ada parut keloid ni di bahu dan juga blkg bdn dsbbkan parut campak..kat blkg bdn x brapa timbul ttapi kat bahu yg mkin membesar..sya kena time sya 9 thun smpai la skrg umo sya 22 thun parut x juga surut malah mkin membesar...sya pnah cuba first mederma tp xda kesan apa2... pastu tgk iklan tv ada tnjuk bio oil..xda tnjuk kesan apa2.. latest pnya sya pkai dermatix tp ada kesan perubahan warna shja...ni sis try cica care sya mcm nk try la sbb dh byk duit sya abeskan utk rawat parut ni..nk wat rwatan inject kos yg agak mahal..ada kwn sya wat rawatan buang parut di hsptal tp parut trsebut tumbuh semula dan mkin merebak...saya jd takot dan ikhtiar nk rawat dgn cra pemakaian gel saja lah..thanks for info..mudah2an dgn produk cica care ni akan bg kesan kat parut degil saya ni..hehehe thanks ya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2....yang lebih baik bertanyalah pada yang pakar kulit dulu ya...

      Akak pun da pnah cuba mederma dan bio oil,memang tak berkesan utk parut jenis keloid

      pernah dengar juga ada sesetengah org parut dia balas dendam dan tumbuh lagi besar dari yang sedia ada lepas buat treatment...sbb tu sesetengah dermatologi nasihat biarkan je kalau saiz kecik....

      kalau nak pakai jenis gel ni akak da pnah guna cica care. utk akak memang berkesan la..parut jadi lepes dan warna lebih pudar. tp of course tak akan sama seperti warna kulit asal.

      lagi satu tips...awk try picit2 parut keloid ni..lagi kerap lagi bagus.it works for me!

      Delete
  21. SALAM .. SAya ade masalah parut timbul yg besar mcm keloid tu .. tp rasanya die xmembesar . dulu mula2 selalu gatal giler . skg da xgatal . lepas sy accdent .. semua tmpat yg luka timbul parut yg besar, dan timbul . sampai sy kena lindung dgn mcm2 ..sy xtahu nk buat mcm mane . sy xnk pkai ubat parut sbb sy tahu hasilnya cukup lama . mcm mane ye kak ? tolong saya . kalau nk suntik kat mana n mcm mana cara .

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh kalo tak membesar stau akak ni parut hypertrophic....akak tak bleh la komen sbb akak tak pakar dan akak tak pnah buat treatment dengan dermatologi. mak akak je penah...tp cuba adik pergi ke hospital jumpa pakar kulit , kena tanya pendapat dia dulu sebab kadang2 doktor tak galakkan contohnya sbb saiz kecik....kalau adik ni masih belajar boleh dapat harga murah dekat hospital awam....kalau swasta mahal la sket dalam ratus2...aritu mak akak pg hospital columbia pacific...harga puluh2 je sbb slebihnya company mak akak cover...

      Delete
  22. klu parut jns keloid klu kita guna cica care agak2 memg confirm jadi ker kak????....agak2 parut 2 surut x??? n perubahan colour pd parut 2 sekata dgn kulit asal ke tak??

    ikot kan hati nk g jumpa Dr. kt hospital awam suntik terus tp sy nie takot jarum takot sakit!!!...tp klu cica care btl2 menjadi sy nk guna cica care je la???..komen akak mcm ner??

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak rasa cuba adik pergi jumpa Dr dulu...tny pendapat dia...ikut pengalaman akak yang tak pernah jumpa Dr ni bagi akak cica care berkesan berbanding produk yg akak pernah guna sebelum ni, mederma.mmg parut jd leper, tp ambil masa.perubahan warna memang ada. Jadi pudar. tapi tak sama la dengan warna kulit. Setahu akak walaupun adik ambil suntikan pun hanya dapat mengurangkan saiz dan kegatalan. parut tetap nampak, tak akan berubah jadi ke asal. Masalah keloid ni tak boleh dibedah, tak digalakkan. kalau nak buat plastic surgery pun tak boleh la.

      Pengalaman mak akak suntik dulu mmg rasa sakit bila ubat tu masuk. katanya macam kulit melecur...tp kesan lebih cepat berbanding pakai cica care (silikon gel)

      tp yang akak ckp tu pengalaman akak, tak boleh nak kata orang lain pun akan dapat kesan sama, sebab tiap2 orang berbeza cara bertindak dengan sesuatu ubat..

      Delete
  23. As salam saya laili..saya ada keloid di jaw line 2 nak masuk 3 dah skrg, paling besar didada tgh2 dan berbiji2 kecil di permukaan di dada juga, blkg telinga, atas bahu kiri kanan dan di lengan. Pernah ambil suntikan 5 kali di nathan specialist dan pusrawi. Sakit bukan kepalang berdenyut2 seperti di hiris2..saya dah serik dan biarkan beberapa tahun. Tapi skrg agak risau sbb di jaw line rahang tu nampak ketara dan mula membesar. Jika ada petua traditional boleh kan share..daun mambu yg org india selalu guna tu ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. alahai kesiannya awak,bersabar ye.mak saya pernah ambil suntikan, memang sakit dan sebab tu lah dia biarkan aje sampai sekarang.tp tulah keloid ni pantang di biar, memang smakin menjadi2.utk petua tradisional maaflah saya tak tau.tp kalau awk ada bc komen2 ada yg bgtau petua guna daun smambu dan kapur sireh dan perahan limau.daun semambu/mambu mmg org india suka guna dan bagus utk kulit.daun tu nama lain dia neem.sy pakai pencuci muka neem himalaya, mmg serasi ngn kulit n jerawat cepat kecut (sori terkeluar topik).maaflah itu je saya tau, cuba cik laili pakai cica care kalau rasa nak cuba produk parut.tak pun tea tree oil

      Delete
  24. Sy Nurul.sy ada parut d dahi sejak kecil lg.luka dlm sbb tkena parang.cmna nak buang ek?sy dh guna hirus scar & mederma tp x bg kesan. Malu jg bila bdepan dgn org..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba cik nurul pg ke artikel sy sebelum ni pasal produk utk parut. sy ada link kan pengalaman org treat parut dorg... http://eisyabinafsha.blogspot.com/2013/05/produk2-untuk-parut.html

      maaf, sy tak dapat nak bantu pasal parut cik nurul sbb tak ada pengalaman utk parut jenis ni. parut pada saya lebih teruk dari cik nurul sbb parut keloid ni bukan stakat hodoh je...seumur hidup di susahkan jugak sbb rasa gatal2 dan dia membesar, nasib baik kena kat tempat yg tersembunyi

      Delete
  25. Salam eisyabinafsha...saya nak tanya krim apa yang bekesan hilangkan parut hitam dan bekas jahitan dimuka...banyak juga krim yg saya guna termasuk menderma dan dermatix tapi tidak ada perubahan selama saya pakai krim tu...banyak pencuci muka yg saya pakai sebab nak hilangkan parut2 kat muka saya...saya pernah kemalangan sewaktu umur saya 8thn dahulu sekarang umur saya 24thn..kemalangan itu meninggalkan parut jahitan dan parut hitam kat muka walaupun tak besar tapi saya kadang2 nak berhadapan dgn orang ramai berasa malu..boleh tak awak syork kan saya krim yang bekesan...terima kasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam, malangnya antara produk yang awak sebut tu la yang saya nak cadangkan...mungkin lagi satu awak boleh cuba cica care by smith and nephew care...bukan sejenis krim tapi gel pelekat. kalau tak salah saya kalau parut hitam nak dipudarkan guna vitamin e...cuba double check dengan yang lebih pakar

      Delete
  26. Salam eisyabinafsha...
    Saya nak tanya awak krim yang bekesan untuk parut jahitan dan parut hitam... Dulu saya pernah terlibat dalam kemalangan sewaktu umur saya 8thn... Sekarang umur saya 24thn.. Pelbagai krim yang saya dah guna termasuk menderma dan dermatix tapi langsung tidak ada perubahan..walaupun parut tidak berapa besar.kadang2 saya berasa malu berhadapan depan orang ramai...boleh awak syorkan krim yang bekesan untuk hilangkan parut jahitan dan parut hitam dimuka saya...terima kasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf sgt ambil masa utk reply....dan minta maaf sgt tak dapat nak membantu sbb parut sy pun hodoh jugak.....tp yg sy pnah bc guna yg krim ada vitamin e....tp penjelasan btol2 tak tau. cik cuba tny pada yg pakar ya. sy ni ambil bidang yg tak ada kena mengena tentang perubatan tak berani nak komen. =)

      Delete
  27. You are so lucky bukan kt muka. Saya parut xcdnt kat bawah hidung. Malu sangat sebab semua orang yang cakap ngn saya tgk parut je bukan saya. Malu xyau nak buat apa dah. :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. parut keloid ke parut biasa? kalau parut keloid awk kena rawat juga sbb boleh membesar...tak pe b confident....sekarang banyak benda boleh tepek kat muka utk cover...sy ada gak parut kat muka tp chicken pox

      Delete
  28. Saya nak tanya mcm mane nak hilang kan parut yg lama..mcm bekas luka?

    ReplyDelete
  29. Jerawat pun boleh menyebabkan keloid jugakkan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh terjadi tp bergantung kepada individu dan genetik

      Delete
  30. Assalam. Saya puan yg komen psl keloid on czer scar. The ugly scar been removed during my 2nd delivery. Czer again. (means keloid again..) saya keep on bgtau gynae saya sgt2 x tahan dgn tahap kegatalan dan keadaan rupa keloid tu. Yes shes d same gynae yg buat the 1st surgery.Alhmdulillah..hari ni dh genap 4 bln lps czer. Keloid buruk dh xde..dh xde gatal apa2 but parut stil visible. Doc bagi aboa erase gel lps operate aritu. N lps dh abis satu tiub skrg saya apply vitamin e n hari2 mkn vit c n vit e. Kena berhati2 takut kang keloid buruk tu muncul lagi..rasa mcm nk try beli Cica care jugak..prevention kan..so girls out there yg ada sejarah keloid..czer scar will haunted ur life especially during pregnancy when the skin is stretching a lot..tpi kalau dh terpaksa Czer nk buat camna kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah...ya parut keloid ni kalau nampak macam da ok kena selalu perhati jugak sbb takut boleh naik balik....

      terima kasih sharekan pengalaman puan!=)

      Delete
  31. Saya dah buat temujanji dgn pakar kulit di sebuah hospital kerajaan xsabar rasa nk tunggu tarikh tersebut....maklumlah sy masih lg student nk pergi swasta rasa xmampu kot takot mahal.....

    nak tnya kak Eisyabinafsha klu sy buat rawatan dkt hospital besar kerajaan agak2 dalam RM brapa kena byr erkkk???...maklum lah sy xpenah ada pengalaman dlam hal ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya soalan yg sama dan ada org yg da tolong jawabkan...cuba baca komen yg lepas2. maaf ya

      Delete
  32. salam.huhu,selama ni sy ingatkan sy seorg je ada mslh keloid,rupa2nya ramai...selama 18 tahun keloid bmaharaja lela akibat suntikan BCG,baru mlm ni tbuka hati utk search.alhamdulilah jumpa blog cik ni.tetiba bsemangat utk menghentikan pkembangan keloid yg slama ni terus membesar dr shari ke shari tnpa henti...esok jgk pergi cari cica care...tq cik eisyabinafsha...p/s:kwn2,jgn brasa rendah diri kerana keloid,ini kerana stiap apa yg berlaku pasti ada hikmahny...kita adalah org yg terpilih utk terima ujianNya:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya harap cica care ni sesuai utk awk dan boleh pudarkan keloid awk....tips sy picit2 keloid tu...sy da beberapa bulan picit parut sy dan banyak perubahan da tak aktif(tak gatal)...cuma rupa je la hodoh (ni lah akibat keloid sbb dia parut timbul)...haih

      Delete
  33. Terima kasih share pasal keloid ni. Saya punya dah 2 kali operate, masih tak surut lagi. malah makin membesar. awak ada cuba dermatix?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada tp mcm hangat2 tahi ayam....hihihi...saya fhm masalah yg awk hadapi tu. kes parut tu dendam balik. memang Dr yang rawat mak sy tu kata ada kmungkinan akan tumbuh balik sebab tu dia tak nak operate tp sebab terlalu besar dia pun kesian. boleh cuba cica care and salu2 la picit parut tu sambil sapu ngan tea tre oil ke tp jgn ganas2 smpi luka...sbb alhamdulillah parut yg sy buat mcm tu da nak makin leper...yang penting JANGAN GARU

      Delete
  34. salam ada pun ada masalh keloid nie...kat bahagian dada dan blkg kesan dri jerawat lah...sblm nie try la pakai maderma dan bio oil tp xde kesan pun...sakit jiwa...rasa rendah diri sangt dah la orgnyer xberapa nk hensem sangt...hope dgn cica care nie dapat la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba try la insyaallah harap2 berkesan kat awak...tak hilangkan cuma pudarkan...keloid ni mmg takde ubat lg

      Delete

Terima kasih kerana mengomen di sini

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails